Blogg

Blogg

Filosofi

YogaPosted by Ehlin Mellegård 27 Jan, 2018 10:13
Det finns en dansk lärare som heter Simon Krohn som jag tycker om. Jag läser just nu hans bok "närmare något, filosofin bakom yoga". Där skriver han om hur man tala om verkligheten utifrån olika perspektiv. Dessa olika perspektiv tolkas på helt olika sätt. Man kan beskriva sina upplevelser som verkliga upplevelser eller så kan man beskriva sina upplever som upplevelser av verkligheten.

Det första sättet att beskriva sin upplevelse refererar till en värdering om upplevelsen är verklig eller inte. Sen senare tar bort den här ”sanningsvärderingen” och tillåter alla upplevelser att ha ett eget värde i sig.

Inom yogatraditionen menar man att det finns en enda bakomliggande sanning bortom allt annat. Sanningen är en. Däremot finns det oändliga sätt att uppfatta och uppleva sanningen. Ingen upplevelse av sanningen är mer sann än någon annan. I yogan får vi upplevelser av verkligheten.

Men yogatraditionens ursprungliga strävan handlar egentligen om att uppnå sann insikt i verklighetens djupaste strukturer. Den djupaste insikten inom sitt eget medvetande. Så då handlar det egentligen inte om att uppleva verkligheten. Snarare om att finna verkligheten i sin upplevelse.

Gott nytt år!

YogaPosted by Ehlin Mellegård 06 Jan, 2018 17:34
2018 är här och snart drar det nya årets yogaterminen igång. Jag ska bara först göra en lite resa till Bali och komma hem med ny inspiration :)

Terminen börjar den 29/1 med lite rabatterade gottigheter. De två första veckorna är det gratis prova på första gången. Sedan kan man även köpa ett 5-kort för endast 500 kr. Här är affischen.

Ryggraden

YogaPosted by Ehlin Mellegård 09 Dec, 2017 11:12
Idag tänkte jag uppmärksamma ryggraden lite extra. Ryggraden är väldigt central inom yogan på flera sätt. Dels rent anatomiskt då vi utgår från ryggradens rörlighet i våra positioner och muskler som fäster vid ryggraden. Sedan har vi ryggmärgen, som går genom ryggraden via den kanal som kotorna skapar, som tillsammans med hjärnan utgör det centrala nervsystemet. Massvis med nervceller skickar alltså ut signaler härifrån. Och rent energiskt finns det knytpunkter längs ryggraden där energisträngar som flödar i kroppen möts, så kallade chakran. Många spännande saker händer i vår ryggrad smiley

Om vi tittar lite på ryggradens rörlighet så använder vi oss inom yogan av framåtböjningar, bakåtböjningar, rotationer och sidböjningar. Hur mycket rörlighet som finns i ryggraden beror på hur kotorna förhåller sig till varandra när ryggraden rör sig. Vi har som mest rörlighet i halskotorna. Det är ganska tydligt när man gör nackrullningar. Hals och nacke kan röra sig åt alla håll. Sen kan man se det som att rörligheten minskar ju längre ner längs ryggraden du kommer. Bröstryggen har fortfarande mycket rörlighet, längdryggen mindre, korsryggen och svanskotan rör sig väl i princip inte alls.

När vi arbetar med rotationer i yogan bör man därför vara medveten om, och tänka på, att en rotation sker från bröstryggen. Inte ländryggen som man kanske annars kan tro, då det rent visuellt kan se ut som att det är där rörelsen sker. T.ex i en liggande vridning bör du vara extra uppmärksam på att rotationen sker i bröstryggen. I övrigt gäller alltid att skapa längd i ryggraden innan du går in i en position, oavsett det är en framåtböj, bakåtböj, sidböj eller rotation. Kotorna vill ha utrymme mellan sig för att kunna andas ordentligt.

Jag tänker i alla positioner att det är bröstryggen som leder rörelsen. Framåt, bakåt, åt sidan eller i en rotation. Genom att skapa längd i ryggraden så skapar du ett litet lyft av bröstryggen som du tar med dig in i positionen. Tänk också på att alltid dra in naveln samtidigt som du behåller din naturliga kurva i ländryggen. Åh, det är så mycket man ska tänka på! Men det skapar också flera dimensioner av medvetenhet och kroppskännedom i din praktik.

Sedan var det det här med chakra. Det finns mycket att säga om chakra och det får kanske bli ett ytterligare inlägg. Men kort och gott så menar man inom yoga (och andra filosofier) att vi har energisträngar som flödar i hela kroppen. De går ut i fingrarna och tårna och upp i ansiktet och huvudet. Dessa energisträngar har samlingspunkter via en energikanal som går längs ryggraden, sushumna nadi. Knutpunkterna kallas för chakra och sägs relatera till olika fysiologiska, mentala och emotionella egenskaper. Man kan därför genom att arbeta med att balansera sina chakran förlösa olika blockeringar i kroppen. Som sagt, det är ett helt ämne för sig som helt klart är värt att utforska. Vi skulle kunna göra en chakrameditation på en av mina klasser här nu innan jul smiley









Fysisk prestation

YogaPosted by Ehlin Mellegård 07 Dec, 2017 10:24
Ibland vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till yogan och den fysiska aspekten med prestationskrav som uppstår. Jag upplever att oavsett om man inom den västerländska yogavärlden vill framhäva den filosofiska aspekten så är det fortfarande den fysiska som står på framkant och lyser med sin styrka. De flesta yogisarna som syns i media är de som är mest starka och vältränade. Den där kroppen du sällan får av att enbart praktisera yoga utan snarare behöver en hel del gymträning för.

Yogan har egentligen aldrig vart så mycket prestation för mig. Snarare tvärtom. Jag har velat komma till en plats där jag kan komma bort från värderingar och prestation. Sen tycker jag om den mer fysiska delen av yoga och jag tycker det är skoj med lite utmaningar och upplevelsen av vad min kropp faktiskt kan utföra och klara av. Men det är sällan jag sätter upp mål inom yogan, att nu ska jag träna för att klara av den där specifika positionen. Det är pga att jag inte gör det som yogan i slutändan har blivit min långvariga följeslagare.

Jag hade min period av dedikerad praktik när jag tränade luftakrobatik. Under tre år la jag ner all min träning på att utvecklas som trapesista. Jag behövde bygga styrka, upprätthålla styrkan och lära mig nya mer avancerade tricks. Det var superskoj och jag har aldrig känt mig så stark i kroppen och känt mig stolt över min prestation. Vill du se mitt sista uppträdande kan du kolla här :) https://www.youtube.com/watch?v=Pzon5GG_09w

Men i slutändan stannade det just där, vid det fysiska. Det som yogan har gett mig bortom det fysiska fick jag inte med på samma sätt. Jag ville inte behöva vara ”tvungen” att upprätthålla den styrkan jag hade för att kunna stanna kvar på den nivå jag hamnat på. Yogan kom åter igen in i mitt liv och nu för att stanna. Däremot med en ny fysisk förutsättning än vad jag tidigare haft. Och med det en ny upplevelse av vad yogan är för mig idag. Min praktik är mer fysisk och det finns en viss strävan inom mig att klara av vissa positioner. Fast jag vill också bara vara. Jag tycker om känslan av att min kropp är stark och vital men jag är inget träningsfreak. Det är också viktigt för mig med måtta, att bara kunna vila och inte behöva upprätthålla en stark fysisk praktik. För mig är ändå det prestationslösa en viktig del av yogan och att jag inte praktiserar för att aktivt komma någonstans. Det som kommer det kommer.







Tack

YogaPosted by Ehlin Mellegård 04 Dec, 2017 20:01
Jag tycker det är så roligt att få dela yogan med er och att få möjlighet att utforska den på sätt som jag bara får möjlighet att göra som lärare. Tack för att ni finns och gör detta möjligt

Asana - Dansarinnan

YogaPosted by Ehlin Mellegård 27 Nov, 2017 10:17
Det här är en balansposition som också är en bakåtböjning. I balanspositioner tränar vi fokus och uthållighet. Därför förbättras just dessa egenskaper i den här positionen. Dansarinnan strecthar även ljumskar, framsida lår och magen.

Du börjar ståendes i trädets position. Förankra vänster fot i mattan så att du har ett stadigt grepp om underlaget. Andas in och böj det högra benet. För hälen mot rumpan och ta tag om insidan (eller utsidan för en mildare variant) av foten eller ankeln med handen. Andas ut. Aktivera bäckenmuskulaturen upp mot naveln för att undvika en kompression i nedre delen av ryggen.

Andas in och förläng vänster arm rakt ut framför. dig. Andas ut och låt foten pressa in i handen bakåt och uppåt. Foten leder benet upp från golvet och in i bakåtböjen.

Lyft bröstkorgen uppåt och fokusera blicken på en punkt framför dig. Stanna 5-10 andetag. Kom försiktigt ur positionen på utandning.





Aparigraha

YogaPosted by Ehlin Mellegård 23 Nov, 2017 14:48
Jag höll ju på att gå igenom yamas från den åttafaldiga vägen. Nu är det dags för den sista av dem: Aparigraha - fri från begär. Visst vill vi alla hela tiden ha något. Är det något fel i det? Det kanske är just den värderingen man behöver frigöra sig från. Komma bort från tanken att värdet ligger i det man vill ha. Det leder till att man skjuter sitt välbefinnande bortom sig själv hela tiden istället för att hitta det inom sig själv. Vi lever just nu i en värld där det materialistiska värderas väldigt högt. Därför känns det väldigt aktuellt att reflektera just över materialistiska ägodelar. Det är klart man kan äga saker och att ägodelar tillför något i livet. Men jag tror att de flesta av oss kan reflektera en extra gång för att se över vad man faktiskt behöver. Att rensa är väldigt frigörande. Det aparigraha menar är att man inte ska hålla fast vid saker. Kan vi lättare släppa taget känner vi oss mer fria och lättare. Det behöver inte handla om något konkret materialistiskt. Det kan handla om känslor eller tankar vi fastnar i och har svårt att frigöra oss ifrån. Just detta tränar man på i yogan hela tiden genom att vara närvarande och observera sitt inre utan att värdera. Att låta förmågan att observera följa med ut i vardagen till flera olika situationer skulle hjälpa oss att lättare kunna släppa taget. I andningen ligger släppa taget i utandningen Så den kan man också påminna sig om och se till att andas ut ordentligt mellan varven ;)

Vardagsyoga

YogaPosted by Ehlin Mellegård 20 Nov, 2017 08:47
Som yogalärare kan jag ibland känna egna inre förväntningar på mig själv att jag "borde" praktisera si och så mycket. Det är klart att jag också vill hålla igång en egen regelbunden praktik men jag får också fundera lite kring vad som är min praktik. Det är lätt att tänka att min praktik är ett fysiskt pass på minst 60 min. Det får jag sällan till så ofta som jag kan önska. Däremot tar jag väldigt många långa promenader med min hund Isa. Dessa promenader får jag låta vara en del av min praktik då praktiken i slutändan för mig handlar mycket om att fylla på med kraft och få livsenergin att flöda. Alla promenader är inte helt fantastiska. Men jag älskar dessa kalla vinterklara mornarna. Himlen är så magiskt rosaskimrande vacker och luften så frisk. Det mötet på morgonen får mig i princip alltid att stanna upp och låta mig hänföras. Och det är ett exempel på yoga och naturmedicin i vardagen.



« PreviousNext »