Blogg

Blogg

Ländryggs-smärta

YogaPosted by Ehlin Mellegård 21 Mar, 2018 13:39
Är du en av alla som går runt med värk i ländryggen? Ont i ländryggen är något som många idag lider av och det finns flera olika anledningar till detta. Delvis det kanske mer självklara faktumet att vi sitter ned större delen av dagen och kollapsar i vår hållning. Då blir våra muskler slappa och ovana att arbeta. Sedan har människans genomsnittliga längd ökat markant. Båda dessa faktorer bidrar till ökad påfrestning av längdryggen. Men det finns ytterligare en faktor som man inte tänker på men som kan vara en än mer grundläggande orsak till människans problem med ländryggen. Det handlar om den utveckling som har lett människan från att ha gått på fyra ben till att gå på två.

Förklaringen till detta kan hittas i höfterna. Höftleden är en väldigt stabil led som stabiliseras av en rad starka muskler och ledband som håller benen på plats. Men leden får också stabilitet av benens form och relation. Lårbenshuvudet sitter inne i höftskålen, och de passar som regel perfekt ihop när vi står på alla fyra. Reser vi oss upp kan det hända att lårbenet trycks framåt av höftskålen. Då blir höftleden mindre stabil vilket kan medföra ökad spänning i kringliggande muskler. Dessutom sker en utåtrotation av lårbenet, vilket är anledningen till varför du kanske står och går med fötterna utåt. Det i sin tur medför ofta en sammandragning och anspänning runt baksidan av bäckenet och runt ländryggen. Har du vart på mina klasser kanske du har hört mig instruera i positionerna att ”dra övre insida lår bakåt för att skapa en inåtrotation i låret”. Den instruktionen hänger ihop med detta.

Just den här förklaringen kanske inte passar just dig. Alla har inte problem med ländryggen och vissa kan ha det för att de svankar för mycket. Men den finns en tydlig tendens som visar på att problem med ländryggen kan bero på att höftledens utformning inte helt verkar ha följt med den evolutionära utvecklingen. Har du ont i ländryggen och upplever att smärtan försvinner när du står på alla fyra kan detta vara en orsak. Det man behöver tänka på då är att låta den naturliga kurvan i svanken ta form. Ryggraden är skapad för att vara placerad i en S-kurva och höftledens konstruktion kan göra att svanken i ländryggen minskar.

Jag har själv i min praktik länge praktiserat det motsatta, att dra in svanskotan för att tippa bak bäckenet. Detta fick jag lära mig som dansare i ung ålder vilket sedan har följt med mig i min praktik. Nu har jag kommit i kontakt med mer subtila nyanser av bäckenets position och försöker implementera dem alla. När jag vänder min uppmärksamhet mot den här positioneringen låter jag först svanken ta form, kanske en aning överdrivet. Sedan drar jag in svanskotan en aning för att förlänga ryggraden. Det som händer mig då personligen är att jag kontraherar magen, därför behöver jag ytterligare lägga på en dimension där jag förlänger framsidan av överkroppen för att
skapa utrymme i magområdet.

För att hålla det enkelt så gäller det grundläggande för många av oss att svanka lite mer än man vanligtvis gör. Man drar då lårbenet tillbaka på plats. Att påminna sig om detta under dagen kan vara en början till att skapa ett nytt mer hälsosamt mönster för ländryggen.