Blogg

Blogg

Ryggraden

YogaPosted by Ehlin Mellegård 09 Dec, 2017 11:12
Idag tänkte jag uppmärksamma ryggraden lite extra. Ryggraden är väldigt central inom yogan på flera sätt. Dels rent anatomiskt då vi utgår från ryggradens rörlighet i våra positioner och muskler som fäster vid ryggraden. Sedan har vi ryggmärgen, som går genom ryggraden via den kanal som kotorna skapar, som tillsammans med hjärnan utgör det centrala nervsystemet. Massvis med nervceller skickar alltså ut signaler härifrån. Och rent energiskt finns det knytpunkter längs ryggraden där energisträngar som flödar i kroppen möts, så kallade chakran. Många spännande saker händer i vår ryggrad smiley

Om vi tittar lite på ryggradens rörlighet så använder vi oss inom yogan av framåtböjningar, bakåtböjningar, rotationer och sidböjningar. Hur mycket rörlighet som finns i ryggraden beror på hur kotorna förhåller sig till varandra när ryggraden rör sig. Vi har som mest rörlighet i halskotorna. Det är ganska tydligt när man gör nackrullningar. Hals och nacke kan röra sig åt alla håll. Sen kan man se det som att rörligheten minskar ju längre ner längs ryggraden du kommer. Bröstryggen har fortfarande mycket rörlighet, längdryggen mindre, korsryggen och svanskotan rör sig väl i princip inte alls.

När vi arbetar med rotationer i yogan bör man därför vara medveten om, och tänka på, att en rotation sker från bröstryggen. Inte ländryggen som man kanske annars kan tro, då det rent visuellt kan se ut som att det är där rörelsen sker. T.ex i en liggande vridning bör du vara extra uppmärksam på att rotationen sker i bröstryggen. I övrigt gäller alltid att skapa längd i ryggraden innan du går in i en position, oavsett det är en framåtböj, bakåtböj, sidböj eller rotation. Kotorna vill ha utrymme mellan sig för att kunna andas ordentligt.

Jag tänker i alla positioner att det är bröstryggen som leder rörelsen. Framåt, bakåt, åt sidan eller i en rotation. Genom att skapa längd i ryggraden så skapar du ett litet lyft av bröstryggen som du tar med dig in i positionen. Tänk också på att alltid dra in naveln samtidigt som du behåller din naturliga kurva i ländryggen. Åh, det är så mycket man ska tänka på! Men det skapar också flera dimensioner av medvetenhet och kroppskännedom i din praktik.

Sedan var det det här med chakra. Det finns mycket att säga om chakra och det får kanske bli ett ytterligare inlägg. Men kort och gott så menar man inom yoga (och andra filosofier) att vi har energisträngar som flödar i hela kroppen. De går ut i fingrarna och tårna och upp i ansiktet och huvudet. Dessa energisträngar har samlingspunkter via en energikanal som går längs ryggraden, sushumna nadi. Knutpunkterna kallas för chakra och sägs relatera till olika fysiologiska, mentala och emotionella egenskaper. Man kan därför genom att arbeta med att balansera sina chakran förlösa olika blockeringar i kroppen. Som sagt, det är ett helt ämne för sig som helt klart är värt att utforska. Vi skulle kunna göra en chakrameditation på en av mina klasser här nu innan jul smiley










Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.